تصویبنامه
تصویبنامه هیئت وزیران راجع به آئیننامه دستمزد و طبقه بندی کارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی
هيئت وزيران در جلسه اول آبانماه 25 در اجراي مواد 24 و 30 قانون كار بنا به پيشنهاد شماره4894ـ1ــ8ــ325 وزارت كار و تبليغات طرح آئيننامه مربوط بحداقل دستمزد و طبقهبندي كارگران را كه از طرف شورايعالي كار تهيه شده بشرح زير تصويب نمودند:
آئيننامه حداقل دستمزد
مصوب 1325,08,01
با اصلاحات و الحاقات بعدي
فصل اول ـ حداقل دستمزد كارگر ساده غيرفني
ماده 1 ـ كارگر ساده غيرفني كارگري است كه كارش مستلزم هيچگونه تعليمات و كارآموزي قبلي نباشد.
ماده 2 ـ حداقل دستمزد كارگر ساده برپايه هزينه زندگي يكنفر كارگر و يكزن و دو بچه 7ساله تعيين ميشود.
ماده 3 ـ حداقل دستمزد از روي جمع بهاء اقلام حوايج زندگي در فروردين ماه هر سال طبق مواد 24 و 30 قانون كار تعيين و بوسيله وزارت كار ابلاغ خواهد گرديد.
ماده 4 ـ در نقاطي كه تهيه حوائج زندگي براي كارگران بنرخيكه طبق آن حداقل دستمزد تعيين شده ميسور نيست كارفرما ملزم و در نقاط ديگر مخير است مستقيماً (نه بوسيله كنتراتچي) در صورتيكه اتحاديه كارگران كارگاه يا در صورت نبودن اتحاديه اكثريت كارگران درخواست نمايند با نظارت شوراي كارگاه اجناس تعيين شده را در دسترس كارگران بگذارد. شوراي كارگاه مسئول تحويل و توزيع اجناس و وصول وجه آن ميباشد و كارفرما براي انجام اين وظائف دستگاه لازم را باختيار شوراي كارگاه خواهند گذاشت.
تبصره - در كارخانجاتيكه اجناس مايحتاج زندگي از آنچه در صورت حوايج زندگي كارگر (موضوع ماده2) تعيين شده است تهيه ميشود كارفرما مكلف است از آن اجناس بقيمت تهيه شده (نه بقيمت تجارتي) و بميزان مذكور در صورت حوائج زندگي كارگران كه مبناي تعيين حداقل دستمزد است در صورت تقاضاي كارگران بآنان بفروش رسانيد و بهاي آن را از اولين پرداخت دستمزد كارگران كسر نمايد.
ماده 5 ـ حداقل دستمزد كارگران خردسال بطريق ذيل تعيين ميگردد:
الف ـ حداقل دستمزد كارگر 13ساله و 14 ساله 9 بيستم حداقل دستمزد كارگر ساده.
ب ـ حداقل دستمزد كارگر15ساله 1 دوم حداقل دستمزد كارگر ساده.
ج ـ حداقل دستمزد كارگر 16ساله دو سوم حداقل دستمزد كارگر ساده.
د ـ حداقل دستمزد كارگر 17ساله پنج ششم حداقل دستمزد كارگر ساده.
هـ ـ حداقل دستمزد كارگر 18سال تمام طبق ماده 25 اين آئيننامه تعيين ميشود.
ماده 6 ـ حداقـل دستمزد روزانه كه از روي صورت حوائج زندگي محاسبه ميشود عبارتست از يك سيام بهاء حوائج زندگي در يك ماه
تبصره ـ دستمزد روز جمعه موقعي تمام پرداخت ميشود كه كارگر شش روز در هفته كار كرده باشد و الا به نسبت روزهائي كه در هفته غيبت كرده است از دستمزد روز جمعه او كسر خواهد شد.
ماده 7 ـ مزد كارگران زن در صورت عدم تساوي شرائط كار (طبق تبصره 4 ماده 24 قانون كار) و در صورت بروز اختلاف بوسيله شوراي كارگاه با در نظر گرفتن مقتضيات و اوضاع و احوال محل و نوع كار تعيين خواهد شد و رأي شورا قطعي خواهد بود.
حداقل دستمزدي كه براي چنين كارگران زن تعيين ميشود نميتواند هيچگاه از نصف حداقل دستمزديكه براي كارگر ساده تعيين شده كمتر باشد
ماده 8 ـ حداقل حوائج زندگي مذكور در ماده2 براي نقاط عادي و معتدل جداگانه و براي نقاط گرمسير و بنادر جنوب و كوير جداگانه با رعايت 25 تا 33 درصد اضافه نسبت بنقاط عادي و معتدل طبق صورتي در فروردين ماه هر سال از طرف شوراي عالي كار تعيين خواهد شد.
تبصره ـ اهواز و نقاط مشابه آن مشمول 25 درصد و بندرعباس و نقاط مشابه آن مشمول 33درصد خواهد بود.
و صورت جيرهبندي نقاط ديگري كه مشمول اين فوقالعاده ميشوند بوسيله وزارت كار تهيه و بتصويب شوراي عالي كار خواهد رسيد.
فصل دوم
طبقهبندي كارگران
ماده 9 ـ شوراي كارگاه تمام كارگران ساده و فني كارگاه مربوطه را كه مشمول ماده2 قانون كار ميباشد جزء يكي از طبقات ششگانه زير درجهبندي مينمايد و ميتواند درصورت ضرورت در جائي بين طبقات ششگانه قائل شود.
الف ـ كارگر ساده كه حداقل دستمزد چنين كارگري طبق ماده 25 اين آئيننامه تعيين شده است.
ب ـ كارگر درجه3ـ كارگر درجه3 كارگري است كه در نتيجه عمل و ممارست بتواند طبق تعليماتي كه باو داده ميشود امور ساده فني را انجام دهد. حداقل دستمزد چنين كارگري بيست درصد بيشتر از حداقل دستمزد كارگر ساده خواهد بود.
ج ـ كارگر درجه2ـ كارگر درجه 2 كارگري است كه داراي تعليمات عملي فني بوده و تحتنظر متصدي مربوطه كارهاي فني را انجام دهد. حداقل دستمزد چنين كارگري چهل درصد بيشتر از حداقل دستمزد كارگر ساده خواهد بود.
د ـ كارگر درجه1ـ كارگر درجه1كارگري است كه داراي تعليمات عملي فني بوده و از عهدة انجام كارهاي فني طبق دستور استادكار مربوطه مستقلا برآيد. حداقل دستمزد چنين كارگري هفتاددرصد بيشتر از حداقل دست مزد كارگر ساده خواهد بود.
ه ـ ـ استادكار ـ استادكار كسي است كه با داشتن تعليمات عملي فني آشنائي كامل بنقشههاي فني داشته و تحتنظر سراستادكار انجام وظيفه نمايد. حداقل دستمزد استادكار دو برابر حداقل دستمزد كارگر ساده خواهد بود.
و ـ سراستادكار - سراستادكار كسي است كه داراي تعليمات عملي فني كافي بوده و آشنائي كامل بنقشهها و طرح آنها داشته و بتواند مستملا قسمتي از كارهاي فني كارگر را انجام دهد.
براي نيل بمرتبه سراستادكاري سواد در حدود شش كلاس ابتدائي و هفت سال سابقه خدمت يا دارا بودن گواهي نامه هنرستان و لااقل يكسال سابقه عمل لازم است.
حداقل دستمزد سراستادكار دو برابر و نيم حداقل دستمزد كارگر ساده خواهد بود.
تبصره 1 ـ صورت طبقهبندي كارگران از طرف شوراي كارگاه براي تصويب بشوراي عالي كار ارسال ميشود و تا موقعيكه بتصويب شوراي عالي كار نرسيده موقتاً اجرا ميگردد.
تبصره 2 ـ دستمزد كارآموزان با توافـق بين كارآموز و كارفرما تعيين ميگردد.
تبصره 3 ـ بكارگران بي سوادي كه از تاريخ تصويب اين آئيننامه تا يك سال مشغول تحصيل شوند پس از ارائه گواهي نامه توانائي خواندن و نوشتن اضافه دست مزدي بميزان پنج درصد پرداخت خواهد شد ولي اين فوقالعاده بر اضافه بيست و پنج تا سي و سه درصد اضافه مصرحه در ماده 8 افزوده نخواهد شد.
تبصره 4 ـ براي تعيين نوع كارهاي سخت و خطرناك و دستمزد مربوط به آن آئيننامه جداگانه طبق قانون كار تهيه خواهد شد.
از طرف نخست وزير
موادِ قانونیِ مستند در این صفحه 2
موارد مرتبط
برای این صفحه موردِ مرتبطی ثبت نشده.
