Ailexa — هوش مصنوعی + قانون home
حوزهٔ جستجوی شما حدوداً در چه زمینه‌ای است:
در جست‌جوی چه هستید؟ بعد از انتخابِ آنچه می‌خواهید، در کادرِ جستجوی بالا موضوع را بنویسید و «بگرد» را بزنید.
هيات وزيران در جلسه مورخ 5/3/1378 بنا به پيشنهاد شماره 53062 مورخ 9/3/1377 وزارت كار و امور اجتماعي و به استناد ماده ( 4 ) قانون اعطاي امتيازات ايثارگري و اشتغال در مناطق جنگي و جنگزده به كارگران مشمول قانون كار مصوب 1376 آيين نامه اجرايي ماده يادشده را به شرح زير تصويب نمود: آئين نامه اجرايي ماده ( 4 ) قانون اعطاي امتيازات ايثارگري و اشتغال در مناطق جنگي و جنگزده به كارگران مشمول قانون كار مصوب 1378,03,05 با اصلاحات و الحاقات بعدي ماده 1 - منظور از كارگران ايثارگر، جانبازان و رزمندگان با حداقل شش ماه خدمت متوالي يا نه ماه خدمت متناوب در جبهه و نيز اسرا، آزادگان و مفقودان جنگ تحميلي از تاريخ 31/6/1359 تا تاريخ 29/5/1367 مي باشند. تبصره - شمول مزاياي مقرر در اين آيين نامه به كارگران ايثارگرحسب مورد با تاييد ايثارگري كارگران از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، وزارت جهاد سازندگي ، بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي ، ستاد رسيدگي به امور آزادگان و بنياد شهيد انقلاب اسلامي مي باشد. ماده 2 - كليه ايثارگران موضوع ماده ( 1 ) اين آيين نامه از مزاياي زير، حسب مورد برخوردارمي شوند: الف - احتساب يك مقطع تحصيلي بالاتر از نظر استخدامي ( فقط براي آزادگان و جانبازان ) . ب - برخورداري از مزد شغل يك گروه بالاتر براي آزادگان و مفقودان با حداكثر ( 3 ) سال سابقه اسارت يا مفقوديت و جانبازان با حداكثر چهل درصد (40% ) از كارافتادگي و رزمندگان با حداقل ( 6 ) ماه خدمت متوالي يا ( 9 ) ماه خدمت متناوب در جبهه . پ - برخورداري از مزد شغل دوگروه بالاتر براي آزادگان و مفقودان با بيش از ( 3 ) سال اسارت يا مفقوديت و يا جانبازان با بيش از چهل درصد (40 %) از كارافتادگي با بيش از سه سال خدمت اعم از متناوب يا متوالي در جبهه . تبصره 1 - درصورتي كه كارگاه فاقد طرح طبقه بندي مشاغل مصوب وزارت كار و اموراجتماعي باشد يا ب. ت. ب. طرح طبقه بندي مشاغل امكان ارتقاي كارگر ايثارگر به شغل در يك مقطع تحصيلي بالاتر وجود نداشته باشد، معادل ( 6/3 ) درصد مزد مبنا يا مزد ثابت حسب مورد به مزد اين قبيل كارگران اضافه خواهد شد. درصورت ارتقاي شغل ناشي از اجراي اين بند، افزايش مزد در هر حال نبايد كمتر از سه و شش دهم درصد ( 6/3 ) مزد مبناي قبلي كارگر باشد. تبصره 2 - درمورد آزادگان و جانبازان كه مشمول بند «الف» اين ماده بوده و واجد شرايط مندرج در يكي از بندهاي «ب» و «پ» نيز باشند، افزايشهاي مقرر در بندهاي اخيرالذكر پس از اعمال بند «الف» صورت مي گيرد. تبصره 3 - درصورتي كه كارگاه فاقد طرح طبقه بندي مشاغل مصوب وزارت كار واموراجتماعي باشد، افزايش مزد ناشي از اجراي بندهاي «ب»و «پ» به ترتيب معادل پنج درصد (5% ) و ده درصد (10% ) مزد ثابت بنا به تعريف ماده ( 26 ) قانون كار صورت مي گيرد . ماده 3 - مزد ثابت يا مزد مبناي كارگراني كه در مقاطع زماني تعيين شده درجدول پيوست درمناطق جنگي ياجنگزده شاغل بوده اند، به ازاي هر سال اشتغال در مناطق جنگي سه درصد (3% ) ودر مناطق جنگزده يك ونيم ( 5/1% ) اضافه خواهد شد. تبصره 1 - درصورتي كه از نظر احتساب مدت اشتغال در مناطق مذكور، بين كارفرما و كارگراختلاف نظر باشد، احراز زمان اشتغال با اداره كار و اموراجتماعي محل و درصورت عدم پذيرش نظر اداره يادشده ، راي مراجع حل اختلاف مقرر در قانون كار ملاك عمل خواهد بود. تبصره 2 - مدت زمان حضور در جبهه يا اسارت و مفقوديت كارگر جزو مدت مقرر در اين ماده منظور نمي گردد. ماده 4 - كارفرمايان موظفند درصورت پذيرفته شدن كارگران ايثارگر در دانشگاهها يامراكز آموزش عالي يا مدارس و دبيرستانهاي وزارت آموزش و پرورش ، برابر برنامه تحصيلي اعلام شده از سوي مراكز يادشده و با رعايت فواصل زماني رفت و برگشت آنان از محل تحصيل تا كارگاه و بالعكس با ماموريت آموزشي كارگران ايثارگر با پرداخت مزد و مزاياي متعلقه موظف موافقت كنند. كارفرمايان مي توانند در صورت تشخيص ، با ماموريت آموزشي كارگران جانباز پنجاه درصد (50 %) به بالا و رزمندگان و آزادگان با اسارت بيش از سه سال ، به صورت تمام وقت موافقت كنند. در صورتي كه محل تحصيل پذيرفته شدگان دانشگاهها يا مراكز آموزش عالي در شهري غير از شهر محل استقرار كارگاه باشد، سال تحصيلي ملاك محاسبه است . تبصره 1 - كارفرمايان مشمول اين ماده مي توانند در صورت لزوم نسبت به اخذ تعهد تضمين هاي لازم از كارگزيني مبني بر اشتغال در كارگاه حداكثر معادل دو برابر مدت ماموريت ، پس از فراغت از تحصيل اقدام نمايند و كارگران ذي ربط مكلف به رعايت نظر كارفرما مي باشند. تبصره 2 - پس از فراغت از تحصيل ، كارفرما مكلف است كارگر را به كار بگمارد و حتي الامكان شغلي متناسب با مدرك تحصيلي به وي ارجاع نمايد. تبصره 3 (اصلاحي ) - حداكثر مدت استفاده از تسهيلا ت آموزشي موضوع اين ماده چهار سال است و تمديد آن تنها با تقاضاي كارگر و موافقت كارفرما و به صورت مرخصي بدون حقوق موضوع ماده ( 72 ) قانون كار ميسر است ماده 5 - افزايش هاي ناشي از اجراي اين آيين نامه در هر حال جزو مزد مبنا يا مزد ثابت كارگران محسوب مي شود. ماده 6 - كليه كارگران مشمول قانون كار واجد شرايط مندرج در اين آيين نامه اعم از آنكه قبل از تاريخ 31/6/1359 در كارگاه شاغل بوده يا پس از آن به استخدام كارگاه درآمده باشند، مشمول مقررات اين آيين نامه مي باشد. ماده 7 - در صورتي كه مشمولان اين آيين نامه به موجب مقررات ديگري از امتيازات مشابه استفاده كرده باشند، نمي توانند از امتيازات اين آيين نامه بهره مند شوند، مگر اينكه اين آيين نامه موجب افزايش امتيازات آنان شود كه در اين صورت از امتيازات اخيراستفاده مي كنند. ماده 8 - درصورتي كه هر يك از ايثارگران ، مشمول برخورداري بيش از يكي از امتيازات مقرر در اين آيين نامه شوند، با رعايت مواد ( 5 ) و ( 7 ) اين آيين نامه از امتيازات مربوط بهره مند مي شوند. ماده 9 ‌(اصلاحي 04ˏ06ˏ1380) ـ‌ افزايش‌هاي ناشي از اجراي اين آيين‌نامه از تاريخ 1/11/1376 محاسبه و پرداخت مي‌گردد. حسن حبيبي-معاون اول رييس جمهور آیین‌نامه اجرایی ماده 4 قانون اعطای امتیازات ایثارگری و اشتغال در مناطق جنگی و جنگزده به کارگران مشمول قانون کار مصوب 1378/03/05 هیات وزیران هیات وزیران در جلسه مورخ 1378/3/5 بنا به پیشنهاد شماره 53062 مورخ 1377/3/9 وزارت کار و امور اجتماعی و به استناد ماده (4) قانون اعطای امتیازات ایثارگری و اشتغال در مناطق جنگی و جنگزده به کارگران مشمول قانون کار مصوب 1376 آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود: ماده 1 - منظور از کارگران ایثارگر، جانبازان و رزمندگان با حداقل شش ماه خدمت متوالی یا نه ماه خدمت متناوب در جبهه و نیز اسرا، آزادگان و مفقودان جنگ تحمیلی از تاریخ 1359/6/31 تا تاریخ 1367/5/29 می‌باشند. تبصره - شمول مزایای مقرر در این آیین‌نامه به کارگران ایثارگرحسب مورد با تایید ایثارگری کارگران از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت جهاد سازندگی، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، ستاد رسیدگی به امور آزادگان و بنیاد شهید انقلاب اسلامی م. ب.. تبصره 3 - حداکثر مدت استفاده از تسهیلا ت آموزشی موضوع این ماده چهار سال است و تمدید آن تنها با تقاضای کارگر و موافقت کارفرما و به صورت مرخصی بدون حقوق موضوع ماده (72) قانون کار میسر است ماده 6 - کلیه کارگران مشمول قانون کار واجد شرایط مندرج در این آیین‌نامه اعم از آنکه قبل از تاریخ 1359/6/31 در کارگاه شاغل بوده یا پس از آن به استخدام کارگاه درآمده باشند، مشمول مقررات این آیین‌نامه م. ب.. ماده 9 (اصلاحی 1380/06/04) - افزایش‌های ناشی از اجرای این آیین‌نامه از تاریخ 1376/11/1 محاسبه و پرداخت می‌گردد. حسن حبیبیمعاون اول رئیس جمهور

موارد مرتبط 65

آرای مرتبط 26

نظریات مشورتی 17

مواد مرتبط 2

مقرراتِ مرتبط 10

دکترین 8

نکته‌های مرتبط 2

فقط پیوندهایی که متنشان در بانک است، با شاهد از خودِ متن — نه شباهتِ آماری. عنوانِ بدونِ متن ساخته نمی‌شود.

نظرها و یادداشت‌ها

نظرها پس از بررسی نمایش داده می‌شوند.

Designed & Developed by Hamed Rostami, Eng. & Attorney — © All Rights Reserved حامد رستمی، مهندس و وکیل دادگستری حقوق، با نگاهِ هوش مصنوعی و الگوریتم اینستاگرام تلگرام لینکدین